In 2022, Thuis, Vakantie 2022

Dat Duitse Wad. Al jaren horen we vriend-zeilers erover: “moet je echt een keer naar toe”. Maar, was onze tegenredenering, dan moet je de Eems over en dat is stom. Beetje alsof je op je fiets (okay, brommer) de snelweg gaan oversteken. Veel grote vaart, diep en snelstromend water, ankerplekken voor tankers, de continue alertheid op “high speed craft” en immer aangestaard door een bak windmolens, schoorstenen en andere industrie van Eemshaven.

Maar goed, toen we eerder deze zomer een set recente Duitse waddenkaarten konden scoren hadden we ons voorgenomen dat we deze keer – als het weer mee zit én we zin hebben – dan toch die oversteek zouden maken.

Aldus geschiedde. Vanaf Schier via de half opgenomen geul van de Eilanderbalg (gelukkig hebben we de digitale kaarten waarop de tonnen nog wél te vinden waren) en al zwaaiend naar Noordpolderzijl naar het oosten. Aan het begin van het Rawadje een nachtstop en de volgende dag de Eems op. Door in eerste instantie matig zicht later dan bedacht anker op, waardoor we te veel stroom tegen kregen om met de wegvallende wind die stroom dood te zeilen. Dus de brommer aan en tussen de veerboot en een sleephopperzuiger de oversteek gemaakt naar de Duitse kant. Daar was de wind echt helemaal op: anker ervoor dus en wachten maar. Net als een paar jaar terug op het Rawadje volgde vervolgens een ware invasie van alles dat vliegen kon: vliegen, muggen, dazen, lieveheersbeestjes, libellen, alles. En in enorme aantallen. We zijn letterlijk de bun in gedoken om te ontsnappen (en af te koelen, want het was flink warm). Het opkomende avondtij gaf ons de mogelijkheid om de Osterems op te schuiven zodat we in elk geval niet de golven van iedere passerende grote boot hoefden mee te maken.

De dagen daarna was het weer (nog steeds) niet echt zomers: vrij veel bewolking, voorspelde regen en regelmatig te veel wind om het buiten ankeren leuk te maken. Dus het eiland Juist (met slikhaven, paarden transport en fietskarretjes) werd havenstop 1, en Greetsiel (historisch vissersstadje) havenstop 2. Beide leuke plekken om een keer aangedaan te hebben.

Onduidelijk blijft voor ons wel waar de “zone 1” op het Duitse wad nou precies wel en niet is en waar je dan wel en niet mag droogvallen. Zelfs de lokale “Kapitäne” konden het niet met zekerheid vertellen.

Hoe dan ook wel weer fijn om zondag het zoute water weer op te gaan. Alleen is er dan weer geen wind… nouja, komt vanzelf weer terug, net als het water dat nu bijna weg is. De wekker staat op 4:30…

Recent Posts
Showing 3 comments
  • Liesbeth
    Beantwoorden

    Een spannend verhaal en succes met de terugvaart

    • Marieke
      Beantwoorden

      Leuk, een keer in Duitsland terecht gekomen! Regels voor Zone 1/RSG/VSG etc. vind ik hier wel duidelijk staan: https://www.wattenschipper.de/befahrensregeln/ (wel in desktop-weergave openen).

      • Botter
        Beantwoorden

        De regels zijn inderdaad duidelijk, maar waar precies zone 1 geldt… dat is (althans voor ons) niet helemaal helder. En, zo bleek, voor de locals ook niet. Voorbeeld: is de oostpunt van Juist wel of niet zone 1 (ruwweg onder de Ostbake). Daarnaast (oostelijk) staat een duidelijk zone 1 gebied, maar als je de kaart verder bekijkt staat ook her en der een niet afgebakende zone 1 aanduiding. En dan wordt het dus vaag…

Laat een antwoord achter aan Marieke Reactie annuleren

Start typing and press Enter to search